Przejdź do treści

Nocnikowanie, a wysadzanie

nocnikowanie a wysadzanie doradcanoszenia kraków chustonoszenie

Nocnikowanie, a wysadzanie

Nocnikowanie a wysadzanie – rozróżniamy te pojęcia, by lepiej zrozumieć, jak wspierać dzieci w procesie nauki korzystania z nocnika, z szacunkiem dla ich potrzeb i sygnałów.

Natalia Rączka
doradca tulenia

Nocnikowanie jest procesem

Polega na obserwacji dziecka i reagowaniu na jego sygnały, wskazujące na potrzebę skorzystania z nocnika. Kluczowym elementem jest tutaj współpraca i dostosowanie się do naturalnego rytmu dziecka. Podchodzimy do nocnikowania z wrażliwością, oferując dziecku nocnik w momencie, gdy możemy przypuszczać, że może ono potrzebować się załatwić. Typowymi momentami są tu np. po drzemce czy po posiłku. Ponadto ważne jest, aby zwracać uwagę na niewerbalne sygnały dziecka, takie jak przerwanie zabawy, zastyganie w miejscu, szukanie ustronnego kącika czy kucanie. To znak, że dziecko może odczuwać potrzebę fizjologiczną.

Niewerbalne sygnały to formy komunikacji, które nie wykorzystują słów ani mowy. W kontekście dzieci i ich nauki korzystania z nocnika, niewerbalne sygnały mogą wskazywać na to, że dziecko odczuwa potrzebę skorzystania z toalety. Oto kilka przykładów takich sygnałów, na które rodzice i opiekunowie mogą zwracać uwagę:

  1. Przerwanie zabawy: Dziecko nagle przestaje się bawić lub robić to, co akurat robiło, co może być znakiem, że odczuwa fizjologiczną potrzebę.

  2. Zastyganie w miejscu: Możesz zauważyć, że Twoje dziecko nagle zastyga, przestaje się ruszać, co może być próbą zatrzymania moczu.

  3. Szukanie ustronnego miejsca: Dziecko może wydawać się niespokojne i zacząć szukać miejsca, gdzie może się ukryć, co często jest oznaką potrzeby prywatności podczas załatwiania potrzeb fizjologicznych.

  4. Kucanie lub przysiadywanie: Niektóre dzieci mogą instynktownie kucnąć lub przysiąść, co jest naturalną pozycją ułatwiającą wypróżnienie.

  5. Dotykanie genitaliów: Dziecko może zacząć dotykać swoich genitaliów lub okolic pampersa, co może wskazywać, że odczuwa dyskomfort lub potrzebę skorzystania z nocnika.

  6. Wyraz twarzy: Zmiana wyrazu twarzy na bardziej skoncentrowany lub zaniepokojony może również sygnalizować potrzebę załatwienia się.

  7. Niepokój lub płacz: Dziecko, które nagle staje się niespokojne lub zaczyna płakać bez wyraźnego powodu, może tak naprawdę sygnalizować potrzebę skorzystania z toalety.

Reagowanie na te niewerbalne sygnały i oferowanie dziecku nocnika może pomóc w procesie nauki korzystania z toalety, budując jednocześnie zaufanie i komfort dziecka. Ważne jest, by rodzice i opiekunowie byli cierpliwi, wspierający i pozytywnie nastawieni wobec dziecka podczas tego procesu, zachęcając je do komunikowania swoich potrzeb.

Podchodząc do nocnikowania, pamiętajmy, że celem jest nauka i wsparcie dziecka w rozwoju samodzielności w zakresie higieny, a nie wymuszanie czy stresowanie dziecka.

Wysadzanie

Metoda ta polega na umieszczaniu dziecka na nocniku w ściśle określonych porach, niezależnie od tego, czy wykazuje ono jakiekolwiek sygnały potrzeby fizjologicznej, czy też nie. Ta praktyka może być nie tylko nieskuteczna, ale również krzywdząca dla dziecka, ponieważ ignoruje jego komunikaty i uczucia. Wysadzanie może prowadzić do negatywnych skojarzeń z nocnikiem, stresu, a nawet oporu przed korzystaniem z nocnika w przyszłości.

Podsumowując, kluczem do skutecznego i pozytywnego procesu nocnikowania jest cierpliwość, obserwacja i reagowanie na potrzeby dziecka. To podejście buduje zaufanie i wspiera dziecko w naturalnym tempie rozwoju. Zamiast nakładania sztywnych schematów, skupiamy się na wspieraniu dziecka, aby nauka korzystania z nocnika była pozytywnym doświadczeniem, sprzyjającym rozwijaniu samodzielności i wzmacniającym poczucie bezpieczeństwa.

Z troską o każdy gest,

Natalia